Το παρόν κείμενο αποτελεί έκθεση αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο “Εντάσσω την Αναπηρία, Βελτιώνω το Μέλλον “, το οποίο υλοποίησε το 2ο Γυμνάσιο Δράμας σε συνεργασία με το ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
«Εντάσσω την Αναπηρία- Βελτιώνω το Μέλλον»
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο σχολείο μας με στόχο την προώθηση της ισότητας, της ενσυναίσθησης και της συμπεριληπτικότητας.
Δράσεις:
Το πρόγραμμα περιελάμβανε διάφορες δράσεις, όπως:
- Στα πλαίσια της παγκόσμιας ημέρας λευκού μπαστουνιού, πραγματοποιήσαμε την βιωματική δράση “ΕΛΑ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΜΟΥ”.
Μια δράση στην οποία κλείνουμε τα μάτια και ερχόμαστε πιο κοντά σε μια κοινωνία ευαισθητοποίησης και συμπερίληψης.
Μέσα από τη δράση οι μαθητές αντιλήφθηκαν τη σημασία της χρήσης του λευκού μπαστουνιού, την αξία της συνεργασίας (ως οδηγοί-συνοδοί) αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με οπτική αναπηρία στην καθημερινότητά τους. Με δεμένα μάτια και τη βοήθεια του μπαστουνιού κλήθηκαν να διασχίσουν μια απόσταση, από την είσοδο του σχολείου μέχρι την τάξη τους. Στη συνέχεια κατέγραψαν τα συναισθήματά τους και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και έκαναν τις δικές τους προτάσεις.
Όλοι μαζί λοιπόν
Κλείνουμε τα μάτια και ερχόμαστε πιο κοντά…
Σε μια κοινωνία ισότητας και συμπερίληψης!
- Την Πέμπτη 14/12/2023 συμμετείχαμε στην πρώτη οργανωμένη Human Library, με θέμα την συμπερίληψη και με τίτλο «Μη κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλο».
Αρχικά ξεναγηθήκαμε στo campus του Α.Π.Θ και πήραμε μια γεύση από την πανεπιστημιακή ζωή, στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Εργαστήριο Παιδαγωγικής, του τμήματος Θεολογίας και συναντήσαμε το δικό μας ζωντανό βιβλίο, τον παραολυμπιονίκη άρσης βαρών, Δημήτρη Ανατολίτη, ο οποίος ενέπνευσε και αποτέλεσε πρότυπο ζωής και δύναμης για τα παιδιά.
Ο αθλητής μας υποδέχτηκε με ένα ζεστό χαμόγελο και αμέσως μας κέρδισε με την απλότητα και την αισιοδοξία του.
Μας μίλησε για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, αλλά και για την αστείρευτη δύναμη ψυχής που τον οδήγησε στην κατάκτηση μεταλλίων σε παραολυμπιακούς αγώνες. Η ιστορία του κύριου Ανατολίτη μας ενέπνευσε και μας δίδαξε ότι με επιμονή, σκληρή δουλειά και αισιοδοξία, μπορούμε να ξεπεράσουμε κάθε εμπόδιο και να πετύχουμε τους στόχους μας.
Η συνάντησή μας με τον κύριο Ανατολίτη ήταν μια μοναδική εμπειρία που θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη μας. Μας έδωσε ώθηση να κυνηγήσουμε τα όνειρά μας με πίστη και θάρρος, και μας έμαθε ότι η αναπηρία δεν αποτελεί εμπόδιο, αλλά μια ευκαιρία για να ξεπεράσουμε τα όριά μας.
- Θεατρικό έργο σε συνεργασία με το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Δράμας:
Στην αίθουσα του Μουσικού Ωδείου Δράμας, σε συνεργασία με τους μαθητές του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Δράμας παρουσιάσαμε την δραματοποίηση του εμβληματικού παραμυθιού του Καρόλου Ντίκενς, “Μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία”.
Η συνεργασία με μαθητές του ειδικού σχολείου σε θεατρική παράσταση αποτέλεσε μια εμπειρία αλληλεπίδρασης και κατανόησης. Αποκτήσαμε βιωματικές γνώσεις για την αναπηρία και καλλιεργήσαμε δεξιότητες συνεργασίας και σεβασμού προς την ετερότητα.
Μετά το τέλος της παράστασης οι μαθητές τραγούδησαν στη νοηματική γλώσσα, καθώς είχαν ασκηθεί σε αυτή.
Η δράση αυτή επέτρεψε στους μαθητές μας να έρθουν σε άμεση επαφή με τους μαθητές του ΕΝΕΕΓΥΛ και να μοιραστούν μαζί τους εμπειρίες και δραστηριότητες
4 . Eίχαμε την τιμή να φιλοξενήσουμε τον κύριο Κυριάκο Αποστολίδη,
έναν αξιόλογο δικηγόρο που κινείται με αναπηρικό αμαξίδιο. Μέσα από μια ειλικρινή και συγκινητική συζήτηση, μοιράστηκε μαζί μας τις εμπειρίες του από το επάγγελμα, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει καθημερινά, αλλά και την αισιοδοξία και τη θέλησή του για προσφορά
Ο κύριος Αποστολίδης μας μίλησε για τα εμπόδια που συναντά σε ένα μη προσβάσιμο περιβάλλον, όπως η δυσκολία πρόσβασης σε δικαστήρια και γραφεία και η έλλειψη ειδικών υποδομών. Χαρήκαμε ιδιαίτερα όταν μας πληροφόρησε ότι σπάνια βιώνει προκατάληψη από συναδέλφους και πελάτες. Παράλληλα, μας τόνισε τη σημασία της ισότητας και της συμμετοχής, υπογραμμίζοντας πως η αναπηρία δεν αποτελεί εμπόδιο για την επιτυχία σε οποιοδήποτε τομέα.
Η ομιλία του άγγιξε τις ψυχές όλων μας. Μας έμαθε πως η αναπηρία δεν ορίζει ένα άτομο, αλλά αποτελεί απλά ένα κομμάτι της ταυτότητάς του. Μας υπενθύμισε πως οφείλουμε να αγωνιστούμε για μια κοινωνία πιο δίκαιη και προσβάσιμη για όλους.
Παράλληλα, οι μαθητές ενημερώθηκαν σχετικά με το επάγγελμα του δικηγόρου και τις ευκαιρίες αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας νέος δικηγόρος στην Ελλάδα σήμερα. Επίσης, διοργανώθηκε συζήτηση, όπου οι παρευρισκόμενοι/ες είχαν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήσεις και να μοιραστούν τις δικές τους εμπειρίες.
- Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, αναδείχθηκαν σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς, δημιουργώντας μια συγκινητική ταινία μικρού μήκους με θέμα την αναπηρία, και συγκεκριμένα στην μείωση οπτικής οξύτητας.
Σχεδίασαν το σενάριο, ανέλαβαν ρόλους ηθοποιών, λειτούργησαν ως cameramen και τεχνικοί, και έδωσαν ζωή σε μια ιστορία που αγγίζει με ευαισθησία την καθημερινότητα των ατόμων με μειωμένη όραση.
Η ταινία με τίτλο “Φίλοι χωρίς όρια”, περιγράφει την ιστορία ενός μαθητή με μειωμένη οπτική οξύτητα που βρίσκει την ευτυχία μέσα από την αγάπη και την φιλία.
Η ταινία προβλήθηκε στην Γιορτή που διοργάνωσε το σχολείο μας για τη λήξη του σχολικού έτους στις 19 Ιουνίου.
Αξιολόγηση
Συνολικά, το πρόγραμμα “Εντάσσω την Αναπηρία, Βελτιώνω το Μέλλον Μου” αξιολογείται ως πολύ επιτυχημένο. Οι μαθητές συμμετείχαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον στις δράσεις, εκφράζοντας θετικά σχόλια και δείχνοντας αυξημένη ευαισθησία προς τα άτομα με αναπηρία
Οι μαθητές μας καλλιέργησαν δεξιότητες σεβασμού, συνεργασίας και ενσυναίσθησης, ευαισθητοποιήθηκαν , ανέπτυξαν την συμπερληπτικότητα, συμμετείχαν σε μικτές δράσεις, γνώρισαν τους μαθητές του ΕΝΕΕΓΥΛ και δημιούργησαν νέες φιλίες. Μέσα από τις δράσεις μας, γνώρισαν νέα επαγγέλματα , συσχέτισαν την αναπηρία με την εργασία.
Το πρόγραμμα θα μπορούσε να επεκταθεί και την επόμενη σχολική χρονιά με περισσότερες δράσεις και συνεργασίες και να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε και τους γονείς αλλά και την τοπική κοινότητα.
ΕΚΘΕΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ
Όπως αναφέραμε και πριν, μέσα από τις δράσεις μας ,αναπτύξαμε:
- Την βιωματική μάθηση και κατανόηση της αναπηρίας
- Την καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας, σεβασμού και ενσυναίσθησης
- Την προώθηση της ισότητας και της συμπεριληπτικότητας
- Την αύξηση της ευαισθητοποίησης για τα θέματα της αναπηρίας
Άλλαξε σε μεγάλο βαθμό η στάση και η νοοτροπία μας σχετικά με τη διαφορετικότητα και την αναπηρία. Γεμίσαμε αισιοδοξία και δύναμη. Αντιληφθήκαμε για ακόμα μια φορά την σημασία της φιλίας και της αγάπης. Αντιληφθήκαμε το αυτονόητο. Ότι το δώρο της ζωής είναι το ίδιο για όλους τους ανθρώπους ,είτε έχουν κάποια μορφή αναπηρίας είτε όχι. Ότι όλοι μας θέλουμε να έχουμε φίλους, να αθληθούμε , να διασκεδάσουμε… Ό,τι η όποια μορφής αναπηρία δεν πρέπει να είναι εμπόδιο !
Συμπέρασμα: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Εντάσσω την Αναπηρία, Βελτιώνω το Μέλλον Μου” αποτελεί μια σημαντική προσπάθεια για την προώθηση της ισότητας και της συμπεριληπτικότητας στο σχολικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα συνέβαλε στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και αξιών στους μαθητές, οι οποίες θα τους ωφελήσουν τόσο στο σχολείο όσο και στην υπόλοιπη ζωή τους.
Αφήστε το σχόλιο σας στο "Έκθεση αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προγράμματος “Εντάσσω την Αναπηρία, Βελτιώνω το Μέλλον”"